Sådan betaler du gebyrer og erstatninger

Få svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger.

Har du gebyrer og erstatninger til Gentofte Bibliotekerne, får du tilsendt en opkrævning, der samtidig er et indbetalingskort fra Opkrævning i Gentofte Kommune i din ”Digital Post”. 

Er du fritaget for Digital Post, vil du i stedet modtage et indbetalingskort med almindelig brevpost. For lånere, der er under 18 år, sendes opkrævningen til deres økonomiske ansvarlige/værge. 

Du skal betale dine gebyrer og erstatninger via Gentofte Kommunes opkrævningssystem – 'Min betalingsoversigt' eller via din bank. Husk, at hvis du har flere gebyrer eller erstatninger, skal de have hver sit indbetalingskort med hver sit unikke betalings-ID.

Du kan også betale ved personligt fremmøde i Borgerservice på Gentofte Rådhus. Du kan ikke betale på bibliotekerne. 

Du kan også finde en oversigt over dine mellemværender ved at logge ind på 'Min side' på bibliotekets hjemmeside eller i appen Biblioteket. Her finder du også link til 'Min betalingsoversigt', hvor du skal logge ind med MitID og kan betale både med kort og MobilePay.

Vær opmærksom på, at dine lån kan udløse flere gebyrer, hvis:
 

  • Materialerne ikke er lånt samtidigt
  • Materialerne ikke har samme lånetid
  • Hvis man afleverer ad flere omgange, vil man få ét gebyr pr. for sen aflevering
  • Hvis man fornyer materialerne ad flere omgange, vil man få ét gebyr pr. for sen fornyelse

Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen.

Hvis du skylder gebyrer på 300 kroner eller derover, får du automatisk et låneforbud. Låneforbuddet ophæves, når du har betalt gebyrerne.

Hold styr på betalingen

Gebyrer og erstatninger vises og opdateres ved betaling i 'Mit Betalingsoverblik'. (OBS. der kan dog gå op til 72 timer før din betaling opdateres på hjemmesiden/app).